Den svenske bilfabrikken SAAB sliter tungt etter at GM  lot den i stikken.
Den svenske bilfabrikken SAAB sliter tungt etter at GM lot den i stikken.
Sverige er meget hardt rammet av systemkrisas finansproblemer, og arbeidslosheten i landet oker na i faretruende hoyt tempo.Av Knut Eide Denne negative utviklingen gjelder sa godt som alle omra- der i n?ringslivet, men noen av de storste utslagene er na- turlig nok i den svenske bil- bransjen. Den prek?re situasjonen i det svenske arbeidsmarkedet har na fort til en uvanlig av- tale mellom fagbevegelsen og noen av arbeidskjoperne i det svenske kongeriket. Fagforbundet IF-Metall, som bl.a. organiserer arbeidere i bilbransjen, har tatt initiati- vet til en nodlosning for sine medlemmer. Etter mange for- handlinger med flere arbeids- giverorganisasjoner er partene na blitt enige om en krisepakke for det svenske arbeidsmarke- det, der ansatte skal kunne fa utdanning eller permisjon i ste- det for a bli sagt opp. Avtalen gjelder til og med 31. mars 2010, og forutsetter at selskap og fag- organisasjoner blir enige lokalt. Ved permisjon eller utdan- ning skal den ansatte i folge denne spesielle avtalen fa minst 80 % av den ordin?re lonnen, og dette skal kunne ordnes pa folgende mate: En arbeidsuke kan for eksempel deles opp i 2 dager med job- bing, 2 dager fri og 1 dag med utdanning. Men selv dersom arbeidstakeren har fri alle 5 dager, skal 80 % av lonnen ut- betales. Malet med avtalen er a hindre oppsigelser. Ifolge IF-Metall er det bare regjeringen som na ma bidra til at ordningen kan bli en rea- litet. Det avgjorende her er nok hvor stor andel av den avtalte 80 % lonna som regjeringen ma bidra med. Den borgerlige svenske regjeringen har for Saabs del tidligere uttalt at in- gen svenske skattekroner skal ga til a redde den bilfabrikken, sa utfallet i denne saken er nok fortsatt uvisst. Fram til na har fire svenske arbeidsgiver- organisasjoner som omfatter totalt 135 000 ansatte skrevet avtale med IF-Metall om mu- lighetene til a permittere an- satte med nedsatt lonn. Selvsagt moter en slik avtale ogsa sterk motstand blant en del av det mest forkvaklede besteborgerskapet, og blant mange sentrale hoyrepolitikere i Sverige. Flere forskere i lan- det mener dessuten at denne avtalen strider mot grunn- tankene i den svenske arbeids- livsmodellen og ma avvises. Da er det jo meget merkelig at de samme samfunnsopptatte forskerne ikke protesterte da Sverige for fa ar siden solgte ut begge sine kjente bilfabrik- ker til de to i dag bankerotte amerikanske selskapene GM og Ford? Det salget var vel i trad med grunntanken i den svenske kapitalistiske arbeids- livsmodellen, formoder jeg. I alle fall gar mange arbeids- loshetstruede bilarbeidere i Sverige i dag og venter i spen- ning pa utfallet av regjeringens behandling av denne meget spesielle arbeidsavtalen.
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Stikkord

sverige

sammenbrudd


Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering