Svenske nødløsninger konstrueres
-
Den svenske bilfabrikken SAAB sliter tungt etter at GM lot den i stikken. - Sverige er meget hardt rammet av systemkrisas finansproblemer, og arbeidslosheten i landet oker na i faretruende hoyt tempo.Av Knut Eide Denne negative utviklingen gjelder sa godt som alle omra- der i n?ringslivet, men noen av de storste utslagene er na- turlig nok i den svenske bil- bransjen. Den prek?re situasjonen i det svenske arbeidsmarkedet har na fort til en uvanlig av- tale mellom fagbevegelsen og noen av arbeidskjoperne i det svenske kongeriket. Fagforbundet IF-Metall, som bl.a. organiserer arbeidere i bilbransjen, har tatt initiati- vet til en nodlosning for sine medlemmer. Etter mange for- handlinger med flere arbeids- giverorganisasjoner er partene na blitt enige om en krisepakke for det svenske arbeidsmarke- det, der ansatte skal kunne fa utdanning eller permisjon i ste- det for a bli sagt opp. Avtalen gjelder til og med 31. mars 2010, og forutsetter at selskap og fag- organisasjoner blir enige lokalt. Ved permisjon eller utdan- ning skal den ansatte i folge denne spesielle avtalen fa minst 80 % av den ordin?re lonnen, og dette skal kunne ordnes pa folgende mate: En arbeidsuke kan for eksempel deles opp i 2 dager med job- bing, 2 dager fri og 1 dag med utdanning. Men selv dersom arbeidstakeren har fri alle 5 dager, skal 80 % av lonnen ut- betales. Malet med avtalen er a hindre oppsigelser. Ifolge IF-Metall er det bare regjeringen som na ma bidra til at ordningen kan bli en rea- litet. Det avgjorende her er nok hvor stor andel av den avtalte 80 % lonna som regjeringen ma bidra med. Den borgerlige svenske regjeringen har for Saabs del tidligere uttalt at in- gen svenske skattekroner skal ga til a redde den bilfabrikken, sa utfallet i denne saken er nok fortsatt uvisst. Fram til na har fire svenske arbeidsgiver- organisasjoner som omfatter totalt 135 000 ansatte skrevet avtale med IF-Metall om mu- lighetene til a permittere an- satte med nedsatt lonn. Selvsagt moter en slik avtale ogsa sterk motstand blant en del av det mest forkvaklede besteborgerskapet, og blant mange sentrale hoyrepolitikere i Sverige. Flere forskere i lan- det mener dessuten at denne avtalen strider mot grunn- tankene i den svenske arbeids- livsmodellen og ma avvises. Da er det jo meget merkelig at de samme samfunnsopptatte forskerne ikke protesterte da Sverige for fa ar siden solgte ut begge sine kjente bilfabrik- ker til de to i dag bankerotte amerikanske selskapene GM og Ford? Det salget var vel i trad med grunntanken i den svenske kapitalistiske arbeids- livsmodellen, formoder jeg. I alle fall gar mange arbeids- loshetstruede bilarbeidere i Sverige i dag og venter i spen- ning pa utfallet av regjeringens behandling av denne meget spesielle arbeidsavtalen.
-
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus