Stoltenbergs planøkonomi-prosjekt?
-
En begrenset rest av fagkompetanse i 300 bildelbedrifter
med 10 000 ansatte er den siste rest av tung teknologi-
kompetanse-industri i Norge.10 000 arbeidsplasser i norsk industri er na i ferd med a
bli nedlagt pa grunn av at Stoltenberg har lovet at all norsk
industri som kan serieprodusere norske industrivarer fri for
CO2
, skal fa stotte.
Cirka 300 norske bedrifter som serieproduserer lette bil-
deler for verdens bilindustri har i seg et stort potensial til
ogsa a serieprodusere bildeler til norske CO2
-frie elbiler og
hybrider (ca. 50 000 pr. ar). Fribo-fabrikken i Holmestrand
og Fundo-fabrikken i Hoyanger er deler av denne industri
som kan v?re med a redde 10 000 arbeidsplasser dersom
disse far kapital, slik at disse kan ga inn i en planokonomisk
industrimodell, hvor de danner kjernen i en statlig rednings-
aksjon for a satse pa 25 – 50 serieproduserte hybrid/elbiler
med norske deler.
Denne type planokonomi kan gi en meget fleksibel plan
for en industriell fri fordeling av nye industrielle arbeids-
plasser langs hele kysten og over hele Norge, avhengig av
hvor det trengs arbeidsplasser eller industriklynger for a
skape basis for gode eiersamfunn i periferien.
Det er kjent at det foreligger diverse forslag til kjoretoyer
med varierende egenskaper som kan etableres i nedlagte
fiskeforedlingsfabrikker og bilverksteder. Innovasjon Norge
a/s har liggende soknader pa minst 50-60 elbilkomponenter
som kan realiseres i et planokonomisk utviklingsprosjekt.
Det er fantastisk at det her ligger et forslag til a redde
10 000 industriarbeidsplasser, samtidig som staten far an-
ledning til a vise hele det norske folk at de er i stand til a
mote et behov for en planokonomisk praksis.
Det kapitalistiske systemet kan ikke selv lose et slikt plan-
problem fordi det er helt i hendene pa rakapitalister som
Rokke. Han og et storre antall kapitalister har ingen planer
om a serieprodusere CO2
-frie varer og produkter. (Han er
selv ikke teknolog og prover a patvinge staten teknologi
som ikke fungerer.)
Hydro Automotive er en statsbedrift med cirka 800 ar-
beidsplasser i Norge og cirka 4000 utenlands, som staten
kan ta i bruk som et industrilokomotiv for a satse pa den
aktuelle redningsaksjonen for 10 000 arbeidsplasser.
N?ringsdepartementet har nylig fatt anledning til a vise
sin sterke side som industribygger i Norge (Aker Solution).
En ”arbeiderregjering” ma forventes a ha en tung industri-
ell utviklingskompetanse pa grunn av at de selv skal repre-
sentere den meget kvalifiserte fagarbeider eller industriar-
beider med dyp industrierfaring og kompetanse i Norge.
Hele det norske folk – og s?rlig venstresiden – venter na
pa a fa synliggjort den brede industrikompetansen som den
rod-gronne regjeringen representerer.
Hydro Automotive har 80 sivilingeninorer pa Raufoss som
bare star og venter pa a fa spennende og utfordrende
industrioppgaver som kan utnytte deres spesialkompetanse
pa elbiler pa lette bildeler. Elbiler og kjoretoyer kan med
denne kompetansen bli et tungt og bredt elkjoretoymiljo i
Norden, fordi vi har en meget bred kompetanse pa el-energi-
siden og et enormt utvalg av lette komponenter.
Det er pa hoy tid at et n?ringsdepartement ved Brustad
far anledning til a vise at de er en arbeiderregjering med
alle de kvalifikasjonene folk forventer av en regjering med
bunnsolid forankring i alle industrifag.
Alle kjenner til at Arbeiderpartiet gjennom de siste 20 ar
pa grunn av EOS og planer om medlemskap i EU, har for-
somt nordisk industrikompetanse og nedlagt en rekke in-
dustrielle utviklingsprosjekter i Innovasjon Norge a/s. Dette
er gjort i troen pa at reisebedrifter og importvareagenter er
det som skal redde Norge i morgen. Den store misforstael-
sen er at nedlegging av norske industriarbeidsplasser og
utslettelse av en dyp teknologisk kompetanse og maksi-
mum satsing pa importerte industrivarer, vil hjelpe oss. -
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus