En begrenset rest av fagkompetanse i 300 bildelbedrifter
med 10 000 ansatte er den siste rest av tung teknologi-
kompetanse-industri i Norge.

10 000 arbeidsplasser i norsk industri er na i ferd med a
bli nedlagt pa grunn av at Stoltenberg har lovet at all norsk
industri som kan serieprodusere norske industrivarer fri for
CO2
, skal fa stotte.
Cirka 300 norske bedrifter som serieproduserer lette bil-
deler for verdens bilindustri har i seg et stort potensial til
ogsa a serieprodusere bildeler til norske CO2
-frie elbiler og
hybrider (ca. 50 000 pr. ar). Fribo-fabrikken i Holmestrand
og Fundo-fabrikken i Hoyanger er deler av denne industri
som kan v?re med a redde 10 000 arbeidsplasser dersom
disse far kapital, slik at disse kan ga inn i en planokonomisk
industrimodell, hvor de danner kjernen i en statlig rednings-
aksjon for a satse pa 25 – 50 serieproduserte hybrid/elbiler
med norske deler.
Denne type planokonomi kan gi en meget fleksibel plan
for en industriell fri fordeling av nye industrielle arbeids-
plasser langs hele kysten og over hele Norge, avhengig av
hvor det trengs arbeidsplasser eller industriklynger for a
skape basis for gode eiersamfunn i periferien.
Det er kjent at det foreligger diverse forslag til kjoretoyer
med varierende egenskaper som kan etableres i nedlagte
fiskeforedlingsfabrikker og bilverksteder. Innovasjon Norge
a/s har liggende soknader pa minst 50-60 elbilkomponenter
som kan realiseres i et planokonomisk utviklingsprosjekt.
Det er fantastisk at det her ligger et forslag til a redde
10 000 industriarbeidsplasser, samtidig som staten far an-
ledning til a vise hele det norske folk at de er i stand til a
mote et behov for en planokonomisk praksis.
Det kapitalistiske systemet kan ikke selv lose et slikt plan-
problem fordi det er helt i hendene pa rakapitalister som
Rokke. Han og et storre antall kapitalister har ingen planer
om a serieprodusere CO2
-frie varer og produkter. (Han er
selv ikke teknolog og prover a patvinge staten teknologi
som ikke fungerer.)
Hydro Automotive er en statsbedrift med cirka 800 ar-
beidsplasser i Norge og cirka 4000 utenlands, som staten
kan ta i bruk som et industrilokomotiv for a satse pa den
aktuelle redningsaksjonen for 10 000 arbeidsplasser.
N?ringsdepartementet har nylig fatt anledning til a vise
sin sterke side som industribygger i Norge (Aker Solution).
En ”arbeiderregjering” ma forventes a ha en tung industri-
ell utviklingskompetanse pa grunn av at de selv skal repre-
sentere den meget kvalifiserte fagarbeider eller industriar-
beider med dyp industrierfaring og kompetanse i Norge.
Hele det norske folk – og s?rlig venstresiden – venter na
pa a fa synliggjort den brede industrikompetansen som den
rod-gronne regjeringen representerer.
Hydro Automotive har 80 sivilingeninorer pa Raufoss som
bare star og venter pa a fa spennende og utfordrende
industrioppgaver som kan utnytte deres spesialkompetanse
pa elbiler pa lette bildeler. Elbiler og kjoretoyer kan med
denne kompetansen bli et tungt og bredt elkjoretoymiljo i
Norden, fordi vi har en meget bred kompetanse pa el-energi-
siden og et enormt utvalg av lette komponenter.
Det er pa hoy tid at et n?ringsdepartement ved Brustad
far anledning til a vise at de er en arbeiderregjering med
alle de kvalifikasjonene folk forventer av en regjering med
bunnsolid forankring i alle industrifag.
Alle kjenner til at Arbeiderpartiet gjennom de siste 20 ar
pa grunn av EOS og planer om medlemskap i EU, har for-
somt nordisk industrikompetanse og nedlagt en rekke in-
dustrielle utviklingsprosjekter i Innovasjon Norge a/s. Dette
er gjort i troen pa at reisebedrifter og importvareagenter er
det som skal redde Norge i morgen. Den store misforstael-
sen er at nedlegging av norske industriarbeidsplasser og
utslettelse av en dyp teknologisk kompetanse og maksi-
mum satsing pa importerte industrivarer, vil hjelpe oss.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering