Illustrasjonsfoto: En skadd fjernsynssender i Popasna i Ukraina																											UKRAINE-CRISIS/INFORMATION-WAR REUTERS/Gleb Garanich
Illustrasjonsfoto: En skadd fjernsynssender i Popasna i Ukraina UKRAINE-CRISIS/INFORMATION-WAR REUTERS/Gleb Garanich

Sist søndag ble det klart at det ukrainske tv-selskapet NewsOne og det russiske tv-selskapet Rossija 24 aktet å gjennomføre en såkalt telebro, altså en fjernsynssending der vanlige ukrainere og russere, samlet i hvert sitt studio, kunne snakke direkte med hverandre. Slike telebroer ble gjennomført mellom USA og Sovjetunionen på 1980-tallet og skal ha bidratt til avviklingen av den kalde krigen.


Annonseringen av telebroen, som etter planen skulle ha foregått 12. juli, utløste imidlertid kraftige fordømmelser fra ukrainske nasjonalister, både i og utenfor Radaen (parlamentet). Og telebroen ble avlyst.


Rada-representanter fordømte telebroen som russisk undergraving og forræderi. Høyrenasjonalister erklærte at de ville ta saken i egne hender dersom myndighetene ikke stanset telebroen, og arrangerte en protestdemonstrasjon utenfor lokalene til NewsOne. Leder for den statlige påtalemakten, Jurij Lutsenko, sendte ut en melding om at de ansvarlige i NewsOne ville bli tiltalt for forræderi, og at man ville henvende seg til domstolene for å kunne beslaglegge tv-selskapets eiendommer.
President Vladimir Zelenskij, som åpenbart var blitt skremt av de voldsomme reaksjonene, erklærte at telebroen var et billig og farlig pr-triks og et forsøk på å splitte det ukrainske samfunnet.


Samtidig tok han, i en klossete avledningsmanøver, til orde for direkte samtaler mellom seg selv og Putin, med bistand fra Trump, Theresa May, Merkel og Macron.

 

 

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lag historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Harald Øystein Reppesgaard Redaktør: Terje Bjørlo Nett: Petter Konrad Sandvik

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 920 20 793
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2019 - Republisering