• Hjem
  • Politikk
  • - VI TRENGER INGEN NY AKER BRYGGE I TRONDHEIM
- VI TRENGER INGEN NY AKER BRYGGE I TRONDHEIM

(Harald Øystein Reppesgaard - nr 1 - 2011) - DE RØDGRØNNE HAR SVIKTET VIKTIGE SAKER FOR FAGBEVEGELSEN

INTERVJU MED SEKRETÆR I LO I TRONDHEIM JOHN-PEDER DENSTAD
Friheten hadde en prat med sekretær John-Peder Denstad i LO i Trondheim om hva som skal skje med ”Nyhavna” i Trondheim og hans syn på den rødgrønne politikken i løpet av 2010.

Sammen med redaksjonssekretær og fotograf Knut Eide fikk vi en hyggelig utveksling av synspunkter i LOs overlessede kontor med protokoller, tidskrifter, aviser og bøker som tyder på stor aktivitet og engasjement. I øyeblikket er solidaritetsmarkeringen med de ansattes krav om tariffavtale i bedriften Bekken og Strøm på Gjøvik som er i fokus. Denstad organiserer bussreise den 13. januar til Gjøvik for 26 fagorganiserte med 18 fagforeningsfaner deltar for å stille opp i praktisk solidaritetsarbeid for sine streikende fagforeningskamerater. 

- Hvordan ser du på utspillet fra ledende Ap-politikere om å omgjøre Nyhavna til urbane boligområder?
- Både når det gjelder Nyhavna og andre industriområder har fagbevegelsen i Trondheim alltid forsøkt å ha en kraftfull stemme for å sikre arbeidsplassene. Når det har kommet nye kommuneplaner har LO kommet med høringsuttalelser til disse. Vi er alltid på banen da industriarbeidsplassene fort blir skviset ut dersom vi er for seint ute. I 2007 gikk LO i allianse med Trondheim Havn, NHO og Næringsforeningen i Trondheim for å kartlegge Nyhavnas betydning for ansatte, omsetningen av varer og tjenester og ikke minst for bedriftenes avhengighet av nærhet til kaikant mot sjøen. Vi spurte hvordan bedriftene så for seg utviklingen i forhold til bruk av båt og jernbane og at Nyhavna som næringsområde ble bevart. Hele 63 % av bedriftene sier de har fordel av å være lokalisert i tilknytning til kai. Mellom 80 % og 90 % av bedriftene mener at deres behov for sjøtransport av gods i tida framover vil utvikle seg som i dag / sannsynligvis øke.


- Hva er partienes syn på dette?
- Til kommunevalget 2007 stilte LO i Trondheim alle partiene 50 spørsmål i et manifest hvor vi bl.a. ville vite hvordan de stilte seg til nåværende og framtidige næringsområder i byen. Ap, SV, NKP og Rødt, Pensjonistpartiet, KrF og Demokratene stilte seg da positive til å videreutvikle Nyhavna som et næringsområde for industri, verksted-, lager- og havnevirksomhet. De oppfylte LOs krav. Administrasjonen i kommunen er i mot en slik tenkning.

- Hva synes du om de nylige utspillene fra leder i Trondheim Ap, Olsø, og kommunalråd for Ap, Waage, om å omgjøre Nyhavna til et urbant område – de kaller det – med boliger, kafeer og kulturtilbud? De vil legge det fram på representantskapsmøte den 12. januar og får vel støtte med Giskes velsignelse.
- Dette er helt i strid med det Ap svarte på vårt manifest i 2007. De foregriper den nye kommunedelplanen for Nyhavna og Jernbaneverkets utredning om godsterminal som nå utarbeides. De vil allerede nå legge sine egne føringer for det som skal skje. De må allikevel først finne en løsning for hvor jernbanen skal ha sin godsterminal og hvor den nye havna eventuelt skal ligge. Det sier seg selv at havna og jernbanen må ligge nær hverandre i et transportknutepunkt skal det bli noen mening i at gods i framtida skal gå med båt og bane og ikke lenger på veiene.
Det er dessuten vel 2000 arbeidsplasser i 150 bedrifter som omsetter for vel 5 milliarder i året på Nyhavna. Hvor skal de arbeidsplassene ligge? Hvordan skal bedriftene kunne dra nytte av båt og eventuell togtransport hvis de flytter fra sjøen? I dag veit vi at folk i nabokommunene Stjørdal, Malvik og Melhus ikke er klare for å bygge ut sine naturområder til store kaiområder for Trondheim Havn. Det er i dag ingen alternative steder med en sterk folkeopinion for en ny havn. En annen ting er at salget av Nyhavna-området ikke vil gi penger i kassa til Trondheim kommune. De blir i Trondheim Havns lomme og kan bare etter loven disponeres av dem. Selv Ap kan ikke hindre det. Hvorfor de tar en konfrontasjon med fagbevegelsen nå er uforståelig. De er ute for å tekkes middelklassen til valget!

- Trondheim LO har mobilisert fagforeningene mot dette kjøret som ledes an av kapitalkreftene gjennom Trondheim Næringsforening, veletablerte arkitektkontorer og ikke minst Adresseavisen, for å sikre seg denne lekre indrefileten. Hvordan vil dere føre kampen videre?
- Vi vil i alle fora gjøre det klart at Nyhavna er en viktig del av byen med sin industri og arbeidsplasser. Vi ser det som nå skjer som en direkte kamp mot arbeidsfolks og fagbevegelsens interesser. Adressa fører som vanlig sitt reaksjonære løp sammen med kapitalinteressene som Dora AS, Lade Teknopark / Scanbio, Rom Eiendom AS, OBOS m.fl. De satser alle bare på profitt. Trondheim Havn er mer enn bare Trondheims havn. Den er en nasjonal havn med en stor kvalitet og et transportknutepunkt for gods mellom båt, tog og bil. Den bidrar til en sikker og lite forurensende transport. En godsbåt kan frakte samme godsmengde som 500 lastebiler over samme strekning med bare 25 % av klimagassutslipp i forhold til om godset skulle fraktes som veitransport.

LO i Trondheim og fagforeningene mobiliserer for fullt for at folk og partier skal forstå hva som skjer og følgene av dette. Vi skal være med i en referansegruppe for den nye kommuneplanen som rådmannen har nedsatt. Der skal vi jobbe energisk og konstruktivt. Vi må innse at en blanding av boliger og industri ikke hører sammen. Og i tillegg hva slags boliger er det snakk om? Ikke for vanlige folk og studenter. Jeg kan ikke tenke meg at kommunen skal bygge rimelige utleieboliger og studenthybler. Vi trenger ikke en ny 3 - 4 ganger så stor ”Aker Brygge” – ved siden av Solsiden med caffe-lattekafeer, kjøpesenter, luksusboliger og teknologibedrifter. Ikke noe galt med slike bedrifter men de behøver ikke å ligge sjønært. LO i Trondheim har mottatt krav fra flere fagforeninger om at havnearealene må videreutvikles som transport- og næringsområder. Vi vil sørge for at dette blir en viktig sak i valgkampen. Vi vil kjøre ut et nytt manifest med spørsmål om bl.a. dette til alle partiene hvor vi vil ha klare svar.

- LO i Trondheim gikk entusiastisk inn for en rødgrønn regjering i bystyret i Trondheim i 2007 og til Stortinget i 2009. Hva er dine erfaringer så langt? Var støtten forgjeves?
- Ved den såkalte Trondheimsmodellen er fagbevegelsen politisert. Vi framstår som en selvstendig politisk kraft i samfunnsutviklingen og ved valg. I følge Trondheimsmodellen fremmer vi felles konkrete krav fra fagforeninger og klubber fram til de politiske partiene før valget. Vi er riktig nok partipolitisk uavhengige men støtter de partiene som støtter disse felles kravene. LO i Trondheim har derfor gått veldig hardt inn for et rødgrønt flertall på bakgrunn av svar vi har fått på våre krav. Denne modellen er utviklet av oss i løpet av de siste 20 år gjennom de Trondheimskonferansene vi har hatt og bygger på breie allianser på fagbevegelsens egne premisser. Første gang den ble fremmet i valg var i 1999. Også LO sentralt gikk ut til fagforeningene og spurte hvilke saker var viktige for dem og fremmet dette som politiske krav før Stortingsvalget i 2005 da Gerd Liv Valla var LO-leder. På den tiden ble fagbevegelsen politisert. Det skjedde ikke minst fordi vi før valget i 2005 hadde hatt den mest reaksjonære regjeringen etter krigen med Bondevik som statsminister og et sterkt Frp i Stortinget. De gikk løs på arbeidsmiljøloven, retten til faste ansettelser, stillingsvernet, overtidsbestemmelsene, de tillitsvalgtes rolle m.m. Det var angrep på hele fagbevegelsen.
- I forhold til valget 2007 har vi et greit forhold til de rødgrønne. I Trondheim har vi regelmessige møter for å avklare status om de lovnader vi er gitt følges opp. Av de 43 kravene de rødgrønne lovte å innfri, er 24 nå gjennomført. Av de gjenstående 19 har vi prioritert 12 som må innfris helt eller delvis før kommunevalget til høsten.

- Det er bl.a. viktig å fjerne bruk av det såkalte bestiller – utfører prinsippet og avbyråkratisere kommunen slik at de ulike enhetene ikke sender fakturaer internt til hverandre som om det skulle være ulike firmaer. Vi vil ha bort den såkalte ”New public management”- styringen i økonomien som passer til en privat kapitalistisk butikk. Videre vil vi ha flere heltidsstillinger i kommunen. Særlig innen helse og omsorg. På kort sikt må andelen heltidsstillinger økes fra dagens 51 % til minst 60 %. Videre er det viktig å få flere arbeidstidsforsøk, for eksempel 30 timers arbeidsuke i sykehjem.

- Har da de rødgrønne gjort alt til LO i Trondheims tilfredsstillelse?
Nei de har sviktet i en del sentrale saker. På grunnplanet merker vi at det ikke er den
store viljen i regjeringene til å gjøre noe med heltids-/deltidsordningen. Mye av entusiasmen vi hadde for en slik regjering ved valget i 2005 er svekket med Stoltenberg.

Styrkeforholdet mellom fagbevegelsen og den private kapitalen er svekket. Innflytelsen vi hadde i bedriftene er mindre. Ervervsloven er ikke gjeninnført av den rødgrønne regjeringen etter at Bondevikregjeringen og Frp opphevet den i 2002. LO har krevd gjeninnføring av denne loven. Med den hadde vi mer
medvirkning lokalt i bedriftene. Da gjaldt regelen om at eierne måtte søkes konsesjon når kjøper oppnådde 1/3, 50 % og 2/3 av aksjekapitalen. Tillitsvalgte / ansatte og myndig­heter kunne stille spørsmål om hensikt med oppkjøp og fremtidsplaner for virksom­heten. Dette gjaldt viktige spørsmål om demokrati og styrkeforhold som ”fratok” kapi­talist­klassen noe av dens styringsrett. Myndighetene kunne ut­sette å gi konsesjon dersom svar ikke var tilfredsstillende. Myndighetene kunne stille krav når konsesjon ble gitt. Dersom konsesjonsvilkårene ble brutt kunne myndighetene på­legge tvangssalg. Vi var mer hår i suppa til kapitalistene. I stedet for å gjeninnføre en forsterket ervervslov, fikk vi en såkalt omstillingslov av den rødgrønne regjeringen. Denne gir eier­ne kun en informasjons- og drøftingsplikt overfor de ansatte ved nedlegginger. Ikke noe mer. Vi er skuffet over at regjeringen ikke har gjeninnført ervervsloven. Staten lar nå Hydro få legge ned pressverket på Karmøy, en miljøvennlig bedrift. I stedet investerer Hydro i Qatar. I ”Eierskapsmeldingen” fra regjeringen for 2 år siden står det bare om statens målstyring, men ikke at de skal gripe inn i bedrifter som for eksempel selges til utlandet. LO må sette fram krav om statlig styring og bruk av statlig eiermakt når dette skjer. Orklas nylige salg av ELKEM til utenlandske eiere viser at den rødgrønne regjeringa ikke har gjeninnført de næringspolitiske verktøy som er nødvendig for å utvikle industriell virksomhet i Norge. En hjørnesteinsbedrift med høyt utviklet kompetanse innen solenergi teknologi, blir solgt av Stein Erik Hagens Orklakonsern med ett formål om å gi milliarder i profitt til eierne. Dette er arvesølvet med en stor framtidig betydning innen solenergi og ikke-forurensende industri. Som da staten kjøpte Røkkes Aker Solution skulle de ha sikret statlig eierskap i denne bedriften.

Tjenestedirektivet til EU ble trumfet igjennom, og dette beklaget LO kongressen i 2009. Nå gjelder det å få gjennomslag for vår kampanje om faste ansettelser, mot EUs vikarbyrådirektiv. Energipolitikken er en tragedie for de private husholdninger og industrien. Uførepensjonsordningen som Stortinget i nær framtid skal behandle, må ivareta de klare krav LO kongressen vedtok i 2009. Den såkalte ”arbeidslinja” er uverdig, og bidrar til at mange utslitte arbeidsfolk blir kasteball i NAV systemet. Sosialhjelpssatsene må opp på nivå med Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) sine satser. Vi ser det som klare løftebrudd at fattigdommen har økt i Norge. Det er en økt forskjell mellom inntekstgruppene. Klasseforskjellene har økt under Stoltenberg. I valgkampen framover vil vi fokusere på dette og slå tilbake privatiseringen som skjer innen infrastrukturen i landet. Vi vil bl.a. kreve at fylkeskommunene eier og driver busselskapene i egenregi, for å slå tilbake mot EUs anbudsforordning.

Mange av disse sakene vil nok komme opp på Trondheimskonferansen den 28. -30. januar.

Siste: I forrige uke vedtok Aps representantskap i Trondheim enstemmig å bygge ut
Nyhavna til et ”urbant” boligområdet. Giske var storfornøyd med vedtaket

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering