Hvordan velge vinterdekk
-
Vintersesongen nærmer seg med stormskritt og det er snart på tide å undersøke om man må skaffe nye dekk før gradestokken kryper nedover. 1. november anses som begynnelsen på vintersesongen, og denne varer frem til første mandag etter andre påskedag. I denne tidsperioden er tillatt å kjøre med piggdekk, men stadig flere velger vinterdekk uten pigger. Samtidig er det dessverre ikke helt uvanlig at flere kjører med sommerdekk langt inn i vintersesongen. Selv om man ikke er lovpålagt å bytte til vinterdekk, kan det være ulovlig å kjøre med sommerdekkene på grunn av at minstekravet til dekkenes mønsterdybde endres ved inngangen til vintersesongen. Om sommeren er minstekravet på 1,6 millimeter, mens det i vintersesongen er på 3 millimeter. Dette gjelder uavhengig av hvilken dekktype man har. Kjører man med sommerdekk etter 31. oktober gjelder altså det økte minstekravet – mønsterdybden må være på minst 3 mm. Uansett hvilke vinterdekk du velger kan du enkelt bestille dem på nettet hos dekkonline.com.
Vinterdekk og sommerdekk
I de fleste deler av Norge (unntatt de tre nordligste fylkene) defineres vintersesongen til å vare fra 1. november til mandag etter 2. påskedag. I denne tidsperioden er det påkrevd å ha en mønsterdybde på minimum 3 millimeter, men det er i utgangspunktet ikke lovpålagt å bytte til vinterdekk. Man er imidlertid pliktig til å sørge for å kjøre aktsomt, og hvis man kjører med sommerdekk på vinterføre vil man derfor kunne bli straffet hvis noe skulle skje. Generelt sett er det slik at et sommerdekk ikke vil kunne yte godt nok på vinterføre, selv om det oppfyller minstekravet for mønsterdybde. Dette er først og fremst på grunn av at sommerdekk har en annen gummisammensetning tiltenkt varmere vær, og dessuten en annen mønsterprofil som gir dårligere grep på vinterføre. Derfor bør man skifte til vinterdekk når vintersesongen kommer. Uansett hvilken dekktype man lander på er det helt nødvendig å kjøre med riktig dekktrykk. Dette reduserer rullemostanden og dermed slitasjen, noe som fører til lavere drivstofforbruk og økt levetid. Riktig dekktrykk er dessuten helt nødvendig for sikkerheten i trafikken.
Piggdekk eller piggfrie dekk
Hvorvidt man ønsker å kjøre med piggdekk eller piggfrie vinterdekk er imidlertid opp til hver enkelt sjåfør. Det er vanskelig å anbefale én type dekk til alle, spesielt med tanke på det varierende været og skiftende kjøreforhold. Været og føret vil dessuten i stor grad variere etter hvor i landet man bor, og dekkvalget avhenger dessuten av om man kjører i byen eller på landeveien. Valget mellom piggdekk og piggfrie dekk vil derfor i stor grad avhenge av hvor i landet man bor og hvilket bruksmønster man har. Piggdekk gir generelt sett bedre grep og ytelse ved de aller fleste vinterforhold. Et piggdekk vil i større grad kunne utjevne varierende veiforhold og gir bedre grep, uansett underlag. Både for uerfarne sjåfører og sjåfører som kjører lange strekninger anbefales det derfor å velge piggdekk. Dersom man i første rekke kjører på snø, er imidlertid piggdekk et godt valg. Piggfrie dekk passer godt for erfarne sjåfører som behersker krevende veiforhold. Denne dekktypen er dessuten et godt valg for sjåfører som ønsker økt kjørekomfort, ettersom de gir lavere rullestøy. Som en ekstra bonus er dessuten piggfrie dekk drivstoffbesparende.
-
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus