Fra demonstrasjonene i Brussel, Belgia 2. Desember																							REUTERS/Francois Walschaerts
Fra demonstrasjonene i Brussel, Belgia 2. Desember REUTERS/Francois Walschaerts

Friheten: Søndag 2. desember deltok om lag 70 000 mennesker i en klimamarsj i Brüssel. Dette var den største klimamarsjen i Belgias historie. «Climate Express» og «Climate Coalition» som stod bak arrangementet hadde klart å mobilisere folk fra mange grupperinger, blant annet klimaforkjempere, studenter og fagforeningsfolk. Det strømmet til folk fra hele Belgia for å delta. Markeringen ble gjennomført i forkant av COP 24, FNs klimatoppmøte, som gikk av stabelen i tidsrommet 3. til 14. desember i Katowice i Polen.


Samme dag ble det også andre steder i verden arrangert store klimamarsjer. At så mange mennesker på samme tid sa klart fra om at de hadde fått nok av urettferdige skatter og redusert kjøpekraft, burde være et kraftig signal om at det er nødvendig med en overgang til en mer rettferdig økologisk politikk. Marsjen i Belgia viser at det er mange som nå krever en seriøs klimapolitikk sa Peter Mertens, lederen i PTB/PVDA.


Klimakamp er klassekamp

For å klare å holde oss under 1,5 graders målet for global oppvarming er det nødvendig med radikale mål ifølge FN. Peter Mertens peker på at det i Belgia er fire ministre som er ansvarlig for miljøet, men det finnes ingen handlekraftig miljøpolitikk. Hvordan kan man ta på alvor en regjering som øker avgiftene på drivstoff med over 7 milliarder kroner, samtidig som den samme regjeringen ikke bruker ett øre av dette for å utvikle en økologisk politikk, spør han.
Peter Mertens sier at klimakamp er klassekamp. Han viser til at klimaendringene rammer de fattigste først. På verdensbasis ser vi at land i den tredje verden, som har minst ansvar for klimaendringene, er de første som rammes, ofte med katastrofale følger. Partilederen peker også på at eliten i Belgia legger kostnadene på folk som ikke får endene til å møtes, mens store multinasjonale selskaper slipper unna. Dersom vi skal redde klimaet er vi nødt til å forlate markedstenkningen slår Mertens fast.


De gule vestene
De gule vestene i Frankrike, som har fått stor oppmerksomhet i mange land, har også de siste ukene blitt en realitet i Belgia. Det er først og fremst i Vallonia, en fransktalende region i den sørlige delen av landet, hvor vi ser de gule vestene. Regjeringen prøver å få oss til å tro at en økning i drivstoffavgiftene er bra for miljøet. Men hvem skal tro på det, når dette kommer fra en regjering som fremdeles ikke har klart å utarbeide en seriøs klimaplan, som sulteforer offentlige kommunikasjoner (togene går saktere, er overfylte, dyrere og mindre punktlige enn for 20 år siden), og har fremdeles ikke utarbeidet en skikkelig plan for å avvikle kjernekraften, stilles det spørsmål om. De gule vestene stiller spørsmålet om hvilken verden politikerne bor i.


Betegnelsen miljøskatter er nærmest å regne som hykleri så lenge som de store oljeselskapene øker sin profitt ved høye drivstoffpriser, de store multinasjonale selskapene som bruker mye energi, og flyselskapene, blir ikke ilagt avgifter i det hele tatt, selv om flytrafikken er mye mer forurensende enn biltrafikken.


Nødvendig miljøpolitikk
Selvfølgelig må antallet personbiler og lastebiler reduseres. Men dette kan ikke gjennomføres ved at den vanlige mann og kvinne skal betale for det. Det er ikke rettferdig at avgiftene er de samme for milliardæren Albert Frère (Belgias rikeste mann) som den vanlige mannen i gata. Økningen i avgiftene kan heller ikke anses som det første lille steget som er nødvendig på veien for de radikale endringene som er nødvendig for å redde klimaet sies det fra PTB/PVDA hold.


Det må slås fast, en miljøplan trengs. Og en slik plan må først og fremst omfatte de som forurenser mest. Det er nødvendig med kraftige investeringer i fornybar energi, også ved bruk av hydrogen. Dette betyr enorme investeringer i en miljørevolusjon, som må dekkes inn ved å skattlegge de store oljeselskapene som i dag tjener rått på økende drivstoffpriser. Men det må også satses på alternativer som billig offentlig transport med god kvalitet. Det innebærer også økt satsing på lokal offentlig transport for å unngå uønsket kjøring, fastslår PTB/PVDA.
PTB/PVDA(The Workers Party Belgium). Oversatt av Terje Bjørlo. Artikkelen er forkortet.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering