Allerede i 2015 deemonstrerte lastebilsjåfører i Moskva mot en ny veiskatt									AP Photo/Pavel Golovkin
Allerede i 2015 deemonstrerte lastebilsjåfører i Moskva mot en ny veiskatt AP Photo/Pavel Golovkin

(10 - 2017) Mens sist måneds angrep på opposisjonslederen Alexei Navalny har fått bred dekning i media, har en større protest mot russiske myndigheter blitt forbigått i relativ stillhet.


Christian Molstad
Siden 27. mars i år har tusenvis av russiske lastebilsjåfører streiket. Årsaken til streiken er den såkalte Platon-avgiften. Avgiften ble innført i 2015 og innebærer en innkreving av 1,93 rubler (30 øre) per kilometer fra lastebiler som kjører langdistanse. Russiske myndigheter har insistert på at avgiften er innført for å finansiere reparasjon av ødelagte veier. Lastebilsjåfører hevder imidlertid at de allerede betaler disse utgiftene gjennom andre avgifter på brensel og transport (The Moscow Times, 2017) og at den nye avgiften, snarere enn å gå til vedlikehold av veier, går rett i lommen til oligarker med nære bånd til Putin. Da avgiften ble innført for to år siden ble nemlig innkrevingen overlatt til et selskap eid av Igor Rotenberg, sønnen til en av Putins personlige bekjentskaper gjennom judo (Politco, 2015). 
Rotenberg-familien er en av flere oligark-familier som har slått seg opp i løpet av tiden etter kommunismens fall og som har tjent seg rike på å pleie et nært forhold til den russiske politiske eliten. Arkady Rotenberg, Igor’s far, har overlatt sønnen andeler i selskaper som Gazprom Drilling, Mostrotrest og TPS Real Estate Holding. Igor’s bror Roman sitter som visepresident i hockeyklubben St Petersburg SKA og i Gazprombank (Reuters, 2015). Mange russere har opplevd tiden etter Sovjetunionens oppløsning som kaotisk og usikker. Tall publisert av Verdensbanken (2017) viser at gjennomsnittlig levealder falt dramatisk i løpet av 90-tallet og nådde kun tilbake til 1988-nivå (69 år) i 2011. Familier slik som Rotenberg-familien er blitt beskyldt for å berike seg på vanlige russeres bekostning i denne vanskelige tiden. Dette har de gjort ved å utnytte personlige forhold til sentrale personer i maktaparatet. Platon-avgiften er, i følge kritikere, bare det siste eksempelet på dette.
Vårens streik er ikke den første. Protester blant russiske lastebilsjåfører fant sted allerede da avgiften ble innført i november 2015. I utgangspunktet var det ment at avgiften skulle beløpe seg til 3,73 rubler (55 øre) per kilometer. Russiske myndigheter har valgte imidlertid å senke avgiften (først til 1,5 rubler, deretter opp igjen til 1,93 rubler fra april 2017) som et resultat av protestene de møtte. Dette har ikke overbevist lastebilsjåførene. Lastebilsjåfører i 43 regioner begynte en tidagers streik i februar 2016 (The Moscow Times, 2016). Årets streik har vært betraktelig mer langvarig. Ved skrivende stund (begynnelsen av mai 2017) ser den dessuten ikke ut til å være i ferd med å ebbe ut.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

NØDVENDIGE STREIKER

(Harald Øystein Reppesgaard - nr 13 - 2010) Nå har bankene fått sine milliarder fra staten for å overleve finanskrisa. Det var ingen bekymringer å ...















Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering