Aker ASA viser na til store underskudd i selskapet.
Aker ASA viser na til store underskudd i selskapet.
Bronnoysundregistrene melder at antall konkurser i Norge har okt med formida- ble 62,5 % i forhold til samme tid i fjor.

Av Knut Eide

Den stadig pagaende store ka- pitalistiske systemkrisen har naturlig nok fatt skylden for denne enorme okningen i kon- kurser, selv om de aller fleste norske ”finanseksperter” fort- satt vegrer seg for a kalle denne krisen med dens rette navn. Der i garden heter det selvfolgelig bare at det er en verdensomspennende finans- krise som na har rammet real- okonomien i Norge. Man tros- ter seg ogsa med at vart land enna har noen statlige olje- kroner igjen som kan bote pa den vanskelige situasjonen, samt et stadig optimistisk hap om at bunnen pa den okono- miske elendigheten snart vil bli nadd. Norske Skog har fatt enorme problemer Da er man faktisk atskillig ?rligere i ledelsen i Norske Skog, som pa NRK radio ny- lig varslet om at 2010 og 2011 vil bli mye verre ar nar det gjel- der okonomien i selskapet. Pa grunn av et katastrofalt fal- lende salg av bl.a. avispapir, melder Norske Skog na om et formidabelt underskudd pa over 1 milliard kroner i ar, og selskapet sliter med en gedigen renteb?rende gjeld pa 19,1 milliard kroner. Man ser der- for pa alle muligheter for dras- tiske innsparinger i driften. Selskapet har allerede solgt ut sine fabrikker i Korea, og stenging og nedlegging av Norske Skogs tre fabrikker i Norge blir na seriost vurdert av ledelsen. Sannsynligheten for at noe slikt vil skje i lopet av 2009 eller 2010 anses som meget stor, med en masse- oppsigelse av selskapets an- satte som folge. Kan biodrivstoff bli redningen? Noen ”kloke hoder” blant nor- ske politikere har derfor alle- rede lansert ideen om en om- legging til produksjon av biodrivstoff i stedet for papir av det samme trevirket i Nor- ske Skogs fabrikklokaler. Men om dette vil bli en regning- svarende drift er vel mer enn tvilsomt, spesielt med tanke pa den lille andel av den norske bilparken som i dag kan nytte- gjore seg et slikt nytt drivstoff. Produksjonskostnadene pr. li- ter biodrivstoff kontra olje, er nok ogsa enda for stor til at dette vil kunne lonne seg for Norske Skog. Dessuten viser jo erfaringene fra vart nabo- land Sverige som na i noen ar har provd ut slikt biodrivstoff, at folk der heller velger a kjore sine biler pa bensin eller die- sel, da moderne bilmotorer som kan bruke kombidrivstoff, beklageligvis krever en god del mer biodrivstoff pr. utkjort mil enn de gamle tradisjonelle og oljebaserte brennstoffer. Ut- vikling av helt revolusjon?rt nye og okonomisk effektive biobilmotorer, samt mye rime- ligere produksjonsmetoder for biodrivstoff ma nok til skal dette kunne bli en slags red- ning for Norske Skog er jeg redd.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!

Kommentarer

blog comments powered by Disqus

Friheten - Avisa med nyhetene bak nyhetene!

Følg Friheten: Forsidene | Facebook | Twitter | Flickr | Wikipedia BuyAndRead |  NKP

Friheten er ei norsk avis som utkommer annenhver uke. Avisa har lang historie, tilbake til at den var illegalt etablert under andre verdenskrig, i 1941. I dag er den skrevet, redigert og utgitt med stor grad av frivillig arbeid, derfor er vi avhengige av både økonomiske bidrag, men også tekstbidrag. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Odd Jarl Gerhardsen Redaktør: Terje Bjørlo Nett: 

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgiver: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 1997-2023 - Republisering