Verdens flotteste Metro fyller 80 år
-
Det er mye som feires i Russland og Moskva by i år. Ikke før er man ferdig med en meget storstilt feiring og markering av at det i år er 70 år siden den store seieren over Nazityskland i den 2.verdenskrig, så er moskovittene i gang med ``bursdagsfeiring`` av 80 årsdagen for sin store og meget effektive og flotte undergrunnsbane i byen.
Denne metroen frakter daglig 6,8 millioner mennesker, (dobbelt så mye som Paris og Londons metroer) og er en viktig livsnerve for både Moskva by og alle forstedene omkring. Den ble åpnet med en linje allerede i 1935 og utvidet suksessivt fram til i dag hvor den nå har 12 linjer og 194 stasjoner i flere etasjer. Dypeste stasjon er hele 84 meter under jorden og samlet skinnelengde er 326 kilometer. Togsettene er på 8 vogner og togenes avgangsintervaller er på utrolige 90 sekunder. Alle linjene har sin egen farge og en mannsstemme annonserer stasjonene mot sentrum og en kvinnestemme stasjonene fra sentrum.
Undertegnede hadde fornøyelsen av hyppig å benytte seg av denne flotte metroen en måneds tid ved et lengre opphold i Moskva sommeren 1978 og ble mektig imponert over denne banens effektivitet og de meget vakkert utsmykkede stasjonene. Det samme gjaldt hvor enkelt det var å finne fram til de riktige toglinjene og riktige stasjonene ved hjelp av fargene og de tydelige plansjene og enkle kartene som var hengt opp overalt, selv om disse kun hadde russiske skrift. Prisen for reisen den gang var 5 kopek, (som da tilsvarte ca. 10 norske ører) og denne meget sterkt subsidierte billettprisen var faktisk holdt uendret siden åpningen i 1935 kunne mine hyggelige russiske medpassasjerer fortelle. (Også i dag reiser pensjonister og bevegelseshemmede, samt barn under 7 år helt gratis.) Og skoleelever og studenter har meget gode rabattordninger. Og for en utlending som er litt interessert i kunst er denne Moskva metroen ikke mindre enn et gedigent skattkammer. Her har hver enkelt kunstner fått utfolde seg på hver sin stasjon og resultatene er imponerende arbeider. I tillegg er det meget lyst og luftig så man får ingen følelse av at man er langt under jorden. Et utall krystall lysekroner og tusenvis av små neonlamper bevirker også til dette.
I tillegg er det sprengt ut store og flotte saler på de største metrostasjonene som inneholder mat, vann og medisiner beregnet som tilfluktsrom for hele byens befolkning i tilfelle krig og ufred. Noe som det virkelig ble bruk for under den 2. verdenskrig da Moskva ble bombet og tyske soldater sto helt inne i Moskvas forsteder før de ble nedkjempet. Storparten av byens sivile befolkning hadde da søkt tilflukt der nede i lang tid. Et besøk i London og mange reiser som jeg foretok med by metroen der fra sentrum og Kings Cross hovedstasjon for et par år siden ble en skremmende kontrast til Moskva metroen. Skittent, trangt og mørkt med helt nakne stasjoner, dårlig luft, stygg tagging og mye lagring av søppel i tunellene innbød ikke til noe lengre opphold der nede. Vi får derfor håpe at Moskva bys politikere og innbyggere vil ta godt vare på sin perle av en undergrunnsbane så den holder i minst 80 år til, og fortsatt vil framstå som et gedigent menneskeskapt kunstverk. De beste gratulasjoner til byboerne og et ønske om et meget langt metroliv oversendes herved til den effektive og vakre 80 års jubilanten!
Kilder: Wikipedia/NRK -
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus