Regjeringas konkurranseutsetting av NSB er en avsporing
-
Uttalelse fra Akershus Nei til EUs årsmøte:
Regjeringa bekjentgjorde 4. februar d.å. konkurranseutsetting av halvparten av Norges jernbanestrekninger. Problemet som skal løses er at 10 % av togene er forsinket, men 80 % skyldes feil på spor, signaler og elektriske anlegg.
Togselskapene har ikke innflytelse på infrastrukturen, var den i orden ville de fleste togene gått i rute. Til tross for elendige rammevilkår fungerer dagens persontrafikk godt, og NSB persontog gikk i 2015 med mer enn 700 millioner kr. i overskudd. Konkurranseutsetting løser ikke jernbanens problemer, men legger til rette for massiv overføring av statlige milliardinvesteringer i utstyr til utenlandske transnasjonale togselskaper. Anbudskonkurransen handler om de jernbaneansattes lønns- og arbeidsvilkår, pensjoner, renholdstjenester, hvor sikkerhet og opplæring av jernbanepersonale også blir innsatsfaktor i konkurransen jfr. saken i godstogselskapet Cargolink. Det blir en konkurranse om eneretten til å trafikkere norske jernbanestrekninger, altså en konkurranse ikke på, men omsporet.
Folk får ikke frihet til å velge!
- Vi sier NEI til regjeringas og EUs nyliberale jernbanepakker med oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering.
- Vi støtter Norsk Lokomotivmannsforbund og Norsk Jernbaneforbunds kamp.
- Kun en samordnet og planmessig drift av jernbanesystemet som HELHET kan gi en god løsning.
-
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus