Propagada i krigens tjeneste
-
En «fri, uavhengig og kritisk presse» bringer oss grusomme historier om «dyret» Assad som gasser barn. -
Britene har stor erfaring med krigspropaganda. Allerede «Office of War Propaganda» under 1. verdenskrig brukte kunstnere i propagandaen, fordi estetikk («det skjønne i kunsten») alltid undergraver kritisk tenking.
I 1914 rekrutterte Kontoret «store» forfattere som Arthur Conan Doyle, H.G. Wells og Rudyard Kipling til å skrive tekster om forbrytelser (oppdiktede) som britene da beskyldte Tyskland for. Ansvarlige avisredaktører ble presset av Kontoret til å publisere tekstene.
Da USA adopterte den britiske metode i 1917 med «Committee on Public Information», utførte de mer presise studier av mekanismene bak propaganda og manipulering. Sentral i disse studiene var bl.a. «stjernejournalist» Walter Lippmann og mannen bak moderne Public Relations (PR) Edward Bernays (nevø av Sigmund Freud). Fascinert av den enorme påvirkningskraft i vitenskapen glemte de estetikken.
I 2014 etablerte britiske MI6 «Innovative Communications & Strategies» (InCoStrat). Selskapet står bak logoene til de ulike bevæpnede «opprørsgrupper» i Syria. Alle fra de «moderate» til de «ekstremistiske».
Video og foto av fem år gamle Omran Daqneesh i en ambulanse i Aleppo ble scenesatt av InCoStrat. Omran ble som «hardt skadet» ikke behandlet av profesjonelt medisinsk personell for førstehjelp, men plassert foran kameraene av en gruppe «hjelpere» (det britiske PR-stuntet «De Hvite Hjelmer»).
Associated Press forteller at fotoene ble tatt av Mahmoud Raslan. Han var i 2016 ifølge egen FB-konto medlem av Harakat Nour al-Din al-Zenki, en «opprørsgruppe» støttet av CIA, som forsynte terroristene med BGM-71 TOW-missiler mot «Assads drapsvåpen». En annen FB-video viser at CIA-terrorist Raslan 19. juli 2016 skar tunga av den 12 år gamle palestinske gutten Abdullah Tayseer Al Issa.
EU har strenge regler for bruk av barn i reklame, men reglene gjelder åpenbart ikke krigspropaganda. Uten minimum kildekritikk bringer vestlige massemedier grusomme historier om «dyret» Assad som torturer, kastrerer, gasser, trekker ut fingre og halshogger barn.
Barn i propaganda er en velkjent vinnerstrategi i krig.
Kilde: Thierry Meyssan: «For London, Propaganda Is an Art. Attributing Imaginary Crimes of Their Enemies» - Voltairenet.org 23.08.16; Global Research 10.04.18). -
Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!
Kommentarer
blog comments powered by Disqus