Brutal israelsk vold, men Jagland toer sine hender
Nedskytingen av 12-aringen er ikke det eneste i sitt slag i det blodige dramaet som nok en gang utspiller seg pa israelsk-okkupert jord. Seint sondag kveld ble det meldt at 2-arig Sara ble drept i et kuleregning, mens hun satt i baksetet pa familiens bil. Ifolge Norsk Folkehjelps representant i Gaza, Nora Ingdal, er minst atte palestinske barn under 18 ar skutt og drept av israelske styrker siden urolighetene startet torsdag i forrige uke - etter at den reaksjon?re Likud-lederen Ariet Sharons provo-katoriske opptreden i bydelen Haram al-Sharif i Jerusalem.
Stadig flere innser at krig blir mer og mer den riktige betegnelse pa situasjonen i Midt-Osten.. Dodstallene i de israelske okkuperte omradene stiger. Pa fem dager er 50 mennesker, barn, unge og eldre drept. Omkring 1500 er sarede, blant dem er mint 215 barn. Fra israelsk side kjores det opp med pansrete biler og stridsvogner, som ikke bare "skremmeskyter", men skyter for a drepe. At dette i hoy grad rammer sivilbefolkningen, viser ikke minst det israelske helikopter-angrepet pa to boligblokker i Gaza - som uten noe som helst forvarsel ble satt i brann - med det til folge at et stort antall ikke greide a komme seg unna med liv og helse i behold.
Til NTB sier Nora Ingdal, som i lengre tid har arbeidet i de palestinske omradene, at israelske soldater utforer brutal vold mot palestinske demonstranter, og at det er tydelig at de har ordre om a drepe: Etter a ha besokt de overfylte sykehusene i Gaza har hun observert spesielt mange skader i de ovre kroppsdelene, som hode: - De skyter med skarp ammunisjon, og vi ser mange hode- og brystskader, oyeskader,og ryggskader. Det er feigt av norsk UD a si at de beklager voldsbruk fra begge parter, uten a fordomme den israelske voldsbruken. Vi ma ikke glemme at det er en sv?rt ujevn maktbalanse mellom partene. Her er det snakk om en part som sitter med avansert vapenteknologi i kontrollerte stillinger, sier Norsk Folkehjelps representant i Gaza.
Ja, det er feigt. Framfor alt av utenriksminister Thorbjorn Jagland og regjeringen Stoltenberg, som toer sine hender i det blodsdramaet som na utspiller seg pa palestinsk jord. Det gjor de fordi de vet at nokkelen til en fredelig losning pa "Palestina-sporsmalet"og innfrielse av "Oslo-avtalen", ligger hos USA - som trass i aldri sa mye bedyringer og forsikringer fra Bill Clintons side, gang pa gang unnlater a sette sin satelitt-stat, Israel, pa plass.
Jagland toer sine hender og unnskylder seg ved a si at "voldsbruken ma stanses fra begge sider". Trekkes paralellen til Tysklands okkuapsjon av Norge 9. april 1940, sa var det altsa galt av norske myndigheter a ta opp kampen mot de tyske overfalls- og voldsforbrytere. For det Jagland her i virkeligheten sier er intet mindre enn at palstinerne har a boye kn?r for den israelske okkupasjonsmakt . Det er mer en feigt: Det er a bringe skam over vart land og folk - som i sin tid ikke ga etter - "da mest det gjaldt"!