En «fri, uavhengig og kritisk presse» bringer oss grusomme historier om «dyret» Assad som gasser barn.
En «fri, uavhengig og kritisk presse» bringer oss grusomme historier om «dyret» Assad som gasser barn.

Britene har stor erfaring med krigspropaganda. Allerede «Office of War Propaganda» under 1. verdenskrig brukte kunstnere i propagandaen, fordi estetikk («det skjønne i kunsten») alltid undergraver kritisk tenking.
I 1914 rekrutterte Kontoret «store» forfattere som Arthur Conan Doyle, H.G. Wells og Rudyard Kipling til å skrive tekster om forbrytelser (oppdiktede) som britene da beskyldte Tyskland for. Ansvarlige avisredaktører ble presset av Kontoret til å publisere tekstene.
Da USA adopterte den britiske metode i 1917 med «Committee on Public Information», utførte de mer presise studier av mekanismene bak propaganda og manipulering. Sentral i disse studiene var bl.a. «stjernejournalist» Walter Lippmann og mannen bak moderne Public Relations (PR) Edward Bernays (nevø av Sigmund Freud). Fascinert av den enorme påvirkningskraft i vitenskapen glemte de estetikken.


I 2014 etablerte britiske MI6 «Innovative Communications & Strategies» (InCoStrat). Selskapet står bak logoene til de ulike bevæpnede «opprørsgrupper» i Syria. Alle fra de «moderate» til de «ekstremistiske».
Video og foto av fem år gamle Omran Daqneesh i en ambulanse i Aleppo ble scenesatt av InCoStrat. Omran ble som «hardt skadet» ikke behandlet av profesjonelt medisinsk personell for førstehjelp, men plassert foran kameraene av en gruppe «hjelpere» (det britiske PR-stuntet «De Hvite Hjelmer»).


Associated Press forteller at fotoene ble tatt av Mahmoud Raslan. Han var i 2016 ifølge egen FB-konto medlem av Harakat Nour al-Din al-Zenki, en «opprørsgruppe» støttet av CIA, som forsynte terroristene med BGM-71 TOW-missiler mot «Assads drapsvåpen». En annen FB-video viser at CIA-terrorist Raslan 19. juli 2016 skar tunga av den 12 år gamle palestinske gutten Abdullah Tayseer Al Issa.
EU har strenge regler for bruk av barn i reklame, men reglene gjelder åpenbart ikke krigspropaganda. Uten minimum kildekritikk bringer vestlige massemedier grusomme historier om «dyret» Assad som torturer, kastrerer, gasser, trekker ut fingre og halshogger barn.


Barn i propaganda er en velkjent vinnerstrategi i krig.
Kilde: Thierry Meyssan: «For London, Propaganda Is an Art. Attributing Imaginary Crimes of Their Enemies» - Voltairenet.org 23.08.16; Global Research 10.04.18).

Stikkord propaganda

RSS-mating for kommentarer Kommentarer

Ny kommeentar

Friheten er ei norsk månadsavis, med ei lang historie, ho blir redigert av ein frivulleg redaksjon og er basert på frivullegheit. Difor treng ci og bidrag, både økonomisk, innhaldsmessig og andre oppgåver. Støtt oss!

Ansvarleg redaktør: Harald Øystein Reppesgaard Redaktør: Terje Bjørlo Vevredaktør: Petter Konrad Sandvik

Kontakt avisa eller redaksjonen

Utgjevar: Norges Kommunistiske Parti Postadresse: Kiledalen 21, 4619 Mosby
Telefon ansvarlig redaktør: 920 20 793
ISSN 0805-4975 (trykt utg.) ISSN 2464-1448 (nettutg.)

Kopirett © Friheten 2018 - Republisering

Nettløsning ANS NyFritid Media