Illustrasjonsfoto: Drammenbanen mellom Asker og Drammen, innslaget på Lieråstunellen. 								Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
Illustrasjonsfoto: Drammenbanen mellom Asker og Drammen, innslaget på Lieråstunellen. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix


Stortinget skal seinere i år behandle EUs jernbanepakke IV. Dersom Stortinget vedtar jernbanepakke IV, er den siste spikeren i kista slått inn for offentlig drevet jernbane i Norge. Med denne jernbanepakka vil arbeidet for full konkurranseutsetting av jernbanedrifta bli nådd.


Jernbanepakke 1 ble vedtatt i EU allerede i 1990. Det var før EØS-avtalen var fremforhandlet. Som kjent trådte EØS-avtalen i kraft 1. januar 1994. Jernbanepakke 1 ble implementert i Norge i 1996/1997, og åpent opp for konkurranse på sporet. Det skjedde ved å skille infrastruktur og jernbaneverket.

Kun abonnenter kan lese hele artikler. Du kan enkelt abonnere på Friheten
Meld deg inn nå!













Kommentarer

blog comments powered by Disqus